Lengvasis automobilis „Polski Fiat 125p“ Molėtuose

Na, o „Polski Fiat-125p“ Molėtuose pagarsėjo prieš dešimt metų, kai 1973-ųjų birželio antrojoje pusėje pasiekė tris pasaulio rekordus (25 000 km, 25 000 mylių, 50 000 km distancijose). Per 15 dienų ir naktų be pertraukos buvo nuvažiuota 50 000 km. Šias varžybas įdomu prisiminti vien todėl, kad lenkų „Fiat-125p“ turi daug bendro su mūsų Tarptautinė automobilių federacija FIA yra užregistravusi tokius maratono rekordus: automobilio „Simka Aronda.“ (Prancūzija) 25 000 km trasoje vidutinis greitis 117,61 km per val., automobilio „Ford Kortina Lotus“ (Anglija) 25 000 mylių trasoje vidutinis greitis 118,56 km per val., automobilio „Simka Aronde“ (Prancūzija) 50 000 km trasoje vidutinis greitis 117,28 km per val. Išbandyti tokiame maratone lenkų automobilį „Fiat 125p“ ir mėginti pagerinti šiuos pasiekimus pasiūlė žinomas lenkų automobilistas, triskart Europos čempionas S. Zasada. nepaprastų varžybų Organizatoriai buvo automobilių padangų gamykla „Stomil“, lengvųjų automobilių gamykla, išleidžianti „Fiat 125p“, ir Lenkijos televizija, kuri transliavo varžybų kai kuriuos momentus. Maratonas vyko autostradoje netoli Vroclavo specialiai parinktoje atkarpoje, kur nebuvo jokio kitokio eismo. Atkarpos ilgis — 32 596 m. į abu galus buvo nuvažiuojama per 27-28 minutes. 50 000 km kelias susidarė nuvažiavus šiuo ratu 767 kartus. Maratonui parinktas naujas serijinės gamybos automobilis „Fiat 125p-1500″. Iki varžybų jis buvo, pravažinėtas 3000 km, padaryti tik kai kurie nestandartiniai konstrukcijos pakeitimai: įdėtas 70 litrų talpos benzino bakas (degalų užtekdavo penkiems ciklams po 65,192 km), sumontuota 5 pavarų dėžė, įstatyti „Bilštein“ markės amortizatoriai, nuimtas oro filtro gaubtas, įdėtas specialus dujų išmetimo vamzdis. Svarbiausia, kad automobilio variklis buvo serijinės gamybos, be jokių pakeitimų. Jo galia — 83–85 AG. Maratono metu jis pastoviai dirbo beveik 5000 aps/ min greičiu. Kad būtų išlaikytas vidutinis važiavimo greitis apie 138 km/h, reikėjo važiuoti beveik 160 km per valandą, nes greitis sumažėja darant posūkius, be to, tenka sustoti trumpam techniniam aptarnavimui.

Automobilio startas

1973 metų birželio 15 dieną 16 val. 40 min. automobilis startavo. Birželio 23 d., praėjus nuo starto 181 val. 3 min. 13 sek, buvo nuvažiuota 25 000 km. Vidutinis greitis — 138,08 km per val. Taip automobiliu „Fiat 125p“ pasiektas pirmasis pasaulio rekordas. Tada buvo nuspręsta tęsti maratoną. Birželio 27 d. 18 val. 20 min. nuvažiavus 25 000 mylių (40 233 km 600 m), pasiektas antras rekordas vidutinis greitis šioje distancijoje 138,18 kra per val. Ir pagaliau birželio 30 d. pasiektas trečias rekordas, 50 000 km nuvažiuota 138,27 km per val. vidutiniu greičiu.

Visą maratoną, kuris tęsėsi 361 val., važiavo aštuonių garsių Lenkijos sportininkų automobilistų komanda, vadovaujama S. Zasados. 50 000 km buvo važiuojama 15 parų be pertraukos, ir tik 7 val. 40 min. buvo sugaišta mašinos profilaktikai, remontui, benzino papildymui, padangų, žvakių pakeitimui.

Štai kaip šias varžybas apibendrino komandos kapitonas S. Zasada. ,Nors esame labai išvargę, tačiau su dideliu gailesčiu užbaigiame šias nepaprastai įdomias lenktynes. Mūsų automobilis „Fiat-125p“ dabar (nuvažiavus daugiau kaip 50 000 km) taip puikiai rieda, kad gaila su juo skirtis. Automobilio variklis nerodo jokių nuovargio žymių. Mielai tęstume šias neeilines varžybas dar ir toliau. Pasiekti rezuItatai pranoko visus lūkesčius. Iš pradžių numatyta važiuoti 25 000 km ir viršyti „Simkos“ rekordą bent 6 km per val., o nuvažiavome visus 50 000 km ir rekordas viršytas net 20 km per val. Ir toliau važiuojant šiuo automobiliu būtų galima išlaikyti šį 138 km per val. vidutinį greitį ir, matyt, nuvažiuoti dar 50 000 km“.

Patikimas ir ilgametis automobilis

Patikimus, ilgametės praktikos patikrintus „Fiat¬125p“ mazgus suderinę su moderniu, visus šiuolaikiškus estetikos, ergonomikos ir saugumo reikalavimus atitinkančiu kėbulu, 1978 metais lenkų konstruktoriai sukūrė naują automobilį ”Polonez“, kurį pradėjo gaminti Varšuvos lengvųjų automobilių gamykla 150. „Polonezas“ penkiavietis 4,27 m ilgio, 1,65 m pločio ir 1,38 m aukščio klasikinės komponuotės automobilis su penkerių durų kėbulu, kurio užpakalinė dalis šiek tiek panaši į tarybinio automobilio „Ižkombi“. Toks kėbulas pasižymi nedideliu oro pasipriešinimo koeficientu (Cx=0,35). Be to, jis ištaigingas, turi saugos diržus su inercinėmis ritėmis, atramas galvai, užpakalinio stiklo valytuvą, rūko žibintus patogiai išdėstytus prietaisus bei valdymo svirteles.